donderdag 9 december 2010

Vragen Gender & Identiteit

Richard, B. and Zaremba, J. Gaming with GRRLS: Looking for Sheroes in Computer Games. Hoofdstuk 18.

In dit artikel wordt een analyse gemaakt van verschillende vrouwelijke hoofdrolspeelsters in games. Daarnaast worden deze hoofdrolspeelsters gesitueerd in de spellen waarin zij voorkomen. Een van de conclusie van de schrijfsters van het stuk is dat er alleen sprake kan zijn van ge emancipeerde vrouwelijke personages wanneer er sprake is van een niet-hedendaagse, fantasy of science fiction georiĆ«nteerde wereld. Dit zou negatieve implicaties hebben voor de representatie van vrouwen in games. Zijn er voorbeelden te verzinnen van hedendaagse geĆ«mancipeerde vrouwelijke personages? Hoe zou zo’n vrouwelijk personages worden ontworpen? Moeten we eigenlijk wel gericht sterke vrouwen ontwerpen in games of is het belangrijker om een game van kwaliteit te ontwerpen zonder hierbij teveel stil te staan bij het ontwerp van de hoofdpersonages?

Bryce, J. and Rutter, J.Gendered Gaming in Gendered Space. Hoofdstuk 19.

Hoewel de opkomst van mmorpg’s sociale interactie mogelijk maken en de private space tot een virtuele public space heeft gemaakt, zijn vrouwelijke gamers nog altijd minder gerepresenteerd in de publieke ruimte of het publieke debat dan mannelijke gamers. Binnen de feministische discours is er ook sprake van een problematiek tussen private en public space, waarbij vrouwen historisch geplaatst werden in de huiselijke binnensfeer. Hoe kan deze tweedeling tussen public en private space worden overkomen?  Hoe ziet de public space eruit voor de vrouwelijke gamer?

Everett, A. Serious Play: Playing with Race in Contemporary Gaming Culture. Hoofdstuk 20.

Denkend aan de Final Fantasy reeks, maar ook andere media producten zoals de animatiefilms van Studio Ghibli, is het mij altijd opgevallen dat het ontwerp van de meeste karakters meer blank westers, dan Aziatisch aan doet. Wat is de discours van Japanse game ontwerpers betreffende raciale kenmerken in characterdesign?

Kadervraag

In het artikel genaamd ‘Playing it Straight’ gepubliceerd in Edge Magazine wordt de games industrie vergeleken met een onvolwassen vorm van de filmindustrie. In de filmindustrie zijn er niches, zoals gay films en lesbian films. Zou de ontwikkeling van de gamesindustrie parallel kunnen lopen aan die van de filmindustrie wanneer het neerkomt op gender, ras, seksualiteit? <--historische benadering

'Playing it Straight.' Edge Magazine. September 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten